Dacă ai petrecut suficient timp pe internet în ultimii ani, inclusiv în orele de muncă, după cum calculam pentru tine în articolul nostru anterior, sigur ai aflat și despre metoda-minune de a ne face viețile mai simple renunțând la „balast”, la prea multele obiecte acumulate în dulapuri, biblioteci, birouri și cutii. Ideea propagată de nipona Marie Kondo drept alternativă la consumerismul global presupune o abordare minimalistă pentru casele noastre, dar se aplică la fel de bine și cu mult succes și în viețile noastre profesionale. Dacă putem trăi mai relaxat cu mai puține obiecte personale, atunci și businessul nostru va fi mai liber să se dezvolte în absența unor procese inutile sau greoaie. De altfel, însuși conceptul Up Achiziții este construit pe simplificare a proceselor în companiile mici și mijlocii.

Când vorbim despre afaceri, „balastul” este puțin diferit față de cel pe care ni-l imaginăm. Nu vorbim despre un birou plin cu hârtii vechi, chitanțe, agende și maculatură pe care s-a pus praful – considerăm că la sediul tău ai rezolvat deja problema curățeniei! În realitate, companiile își mențin echilibrul și au loc să se dezvolte atunci când sunt îndeplinite mai multe condiții simultan:

Ordine la sediul companiei

Începem cu ceva simplu: ordinea în birou, în acte, în general. Admitem că antreprenorii creativi pot tinde să fie mai dezordonați, dar asta nu înseamnă că e ok să pierdem zece minute câutând o factură J A-ți menține sediul în ordine ajută de altfel și angajații să se concentreze pe ce au de făcut în cea mai mare parte a programului.

Fă ordine pe categorii, nu după locul în care sunt plasate obiectele. După principiile enunțate de Marie Kondo, acasă, aceasta înseamnă să scoți toate obiectele dintr-o categorie (haine, cărți etc.) și să le organizezi pe toate deodată. Pentru afacerea ta, înseamnă să parcurgi mai întâi toate echipamentele, apoi toate documentele de hârtie etc.

Ordine în lista de clienți

Mulți antreprenori și proprietari de afaceri consideră că trebuie să păstreze fiecare client, indiferent de efortul depus. Adevărul este însă că nu toți clienții ți se potrivesc. Unii pot ocupa mai mult timp și energie decât este cazul, pentru recompense prea mici. Alții pot fi de-a dreptul nocivi. Păstrează clienții care aduc împlinire businessului tău: o „curățenie” în lista lor la timpul potrivit îți va da mai multă energie pentru a aprofunda relațiile cu ceilalți clienți, pentru a identifica clienți noi și pentru a te bucura cu adevărat de ceea ce faci!

Ordine în tradițiile companiei

Folosești broșuri de acum cinci ani? Există pași în activitatea companiei cu rate de conversie prea mici? Ești mulțumit de instrumentele tale de vânzări sau ești dispus să încerci un software mai nou și mai simplu? Mergi la aceleași conferințe scumpe de ani de zile doar dintr-un simț al tradiției, chiar dacă nu obții rezultatele la care speri? Faci lucruri „pentru că așa s-a făcut întotdeauna”, deși ele sunt evident ineficiente? Ei, bine, este timpul să-ți pui următoarea întrebare: „Dacă ai concepe astăzi procesele pentru prima dată, de la zero, cum ar arăta?”. Cât a trecut de când ai actualizat scenariile de apeluri de vânzări, declarația companiei sau misiunea companiei? Fă-ți timp în fiecare an să arunci o privire asupra proceselor și adaptează-le.

Deleagă sarcinile care nu țin de activitatea directă a companiei

Cui, unde? Către angajați sau către alte companii. Externalizarea anumitor procese îți permite să te concentrezi pe ceea ce ai tu de făcut. Cel mai la îndemână exemplu pe care ți-l putem da este să delegi achiziția de ceai, cafea, apă, hârtie, produse de curățenie, servicii medicale pentru angajați… și așa mai departe către Up Achiziții. Știi unde ne găsești! J

O atmosferă de lucru aerisită

Îți dorești ca angajații să fie bucuroși că fac parte din ceea ce ai construit. Pentru asta ai nevoie de un set de valori și o misiune clare. Gândește-te pentru ce anume îți dorești să fie cunoscută compania ta și pune-le pe hârtie. Întreabă-ți apoi angajații și partenerii care sunt valorile lor în privința activității voastre și pune totul pe hârtie, pentru o cultură puternică și unită în companie. Zâmbește-le și întreabă-i cum se simt, când ajungi dimineața la serviciu; creează tradiții ale echipei – „vinerea cu clătite” ar fi o idee, sau un picnic, și îi vei inspira. Lucrurile mici creează diferența!

Fă un pas în afara companiei

Odată ce ai trecut prin pașii anteriori, ia un altfel de pauză. O jumătate de zi (sau chiar o zi întreagă) în care să nu lucrezi așa cum o faci de obicei, ci să te detașezi de birou și să te gândești la unde dorești să ajungă businessul tău. Fă-ți o viziune de ansamblu și planifică-ți strategia următoarei perioade.

Tu ai încercat să faci ordine în businessul tău? Povestește-ne experiența ta și inspiră-ne și tu!